Magnesy ferrytowe

Magnesy ferrytowe

Magnesy ferrytowe są najczęściej wykorzystywanym i produkowanym rodzajem magnesów. Niekiedy nazywa się je również ceramicznymi. Swoją popularność zawdzięczają przede wszystkim przystępnym cenom oraz wszechstronności. Dzięki swoim parametrom bardzo dobrze sprawdzają się w wielu zastosowaniach. Magnesy ferrytowe mają charakterystyczny czarny kształt i mogą przybierać różne kształty.

Magnesy ferrytowe – produkcja

Najczęściej magnesy ferrytowe produkuje się z ferrytu baru (BaFe12O19) lub ferrytu strontu (SrFe12O19). Mogą powstawać jako materiały izotropowe lub anizotropowe. Od rodzaju magnesu ferrytowego zależą jego właściwości, ale również proces produkcji. W pierwszym przypadku nie stosuje się zewnętrznego pola magnetycznego przy prasowaniu – jego działaniu poddawane są już sprasowane magnesy. Natomiast przy produkcji magnesów anizotropowych prasowanie odbywa się w polu magnetycznym. Z tego powodu to właśnie one wykazują znacznie większą siłę przyciągania.

Właściwości i zastosowanie magnesów ferrytowych

Magnesy ferrytowe mogą być produkowane w wielu kształtach, co w połączeniu z ich właściwościami wpływa na szerokie możliwości ich wykorzystania. Są stosowane m.in. w:magnesy ferrytowe
  • sprzęgłach magnetycznych,
  • separatorach magnetycznych,
  • urządzeniach pomiarowych,
  • głośnikach,
  • uchwytach,
  • silnikach elektrycznych,
  • przedmiotach codziennego użytku.
Są bardzo funkcjonalne, dzięki czemu sprawdzają się w tak różnorodnych zastosowaniach. Do ich największych zalet można zaliczyć m.in.:
  • przystępne ceny,
  • odporność na korozję – możliwość stosowania na zewnątrz,
  • odporność na działanie wysokich temperatur (do 250 °C),
  • wysoka rezystywność – możliwość pracy w zmiennych polach magnetycznych,
  • możliwość produkcji różnych kształtów i rozmiarów.
Magnesy ferrytowe najczęściej występują pod postacią płytkową, walcową i pierścieniową, jednak możliwe jest również wytworzenie niestandardowych kształtów. Dowolny jest również kierunek namagnesowania, co umożliwia przystosowanie produktów do potrzeb konkretnego zastosowania.